Ofte stilte spørsmål

Betalinger

Hvordan kan jeg gjøre en betaling?

Den enkleste og rasketse måten er å logge inn og gjennomføre en sikker betaling med bankkort eller Vipps.

Alternativt kan du sette opp en betalingsplan. Du kan også betale fra din nettbank, hvor du har mulighet til å registrere avtaler for eFaktura og AvtaleGiro. Dersom du mangler betalingsinformasjon eller ønsker å finne ut mer om våre betalingsalternativer, som for eksempel en betalingsplan, ber vi deg kontakte kundesenteret vårt.

Hvilke betalingsmuligheter har jeg?
Du kan inngå en betalingsavtale tilpasset din økonomiske situasjon med hensyn til avdragsstørrelse og avtalens løpetid. I tillegg kan du gjøre en engangsbetaling.

Hvordan gjøre en betaling fra utlandet?

Betaling gjøres med bruk av informasjonen nedenfor:

Bank: Nordea Bank Abp, filial i Norge
BIC/SWIFT: NDEANOKK
IBAN nummer: NO7760030550741


Hva er en betalingsplan?

En betalingsplan betyr at du inngår en avtale om faste, månedlige nedbetalinger på kravet ditt over en gitt periode. Du kan selv velge størrelse på beløpet som passer best for deg og når du ønsker å foreta månedlige betalinger. Du kan selv velge å sette opp en plan som sletter hele gjelden etter 24 måneder, eller deler av gjelden etter 6 måneder. Du kan selv velge størrelse på beløpet som passer best for deg på en plan som går i 6 måneder. Vi fryser rentene i perioden en full betalingsplan overholdes.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler?
En gjeld som ikke betales vil ikke forsvinne, den blir hele tiden overvåket av oss. Dersom du ikke betaler gjelden din, risikerer du at gjelden øker på grunn av påløpte renter, lovbestemte avgifter og gebyrer. I tillegg risikerer du tvangsinndrivelse gjennom namsmannen, noe som også kan resultere i at du får en betalingsanmerkning.
Hva er en betalingsanmerkning?
Dersom du har ubetalt gjeld kan du bli registrert med betalingsanmerkning hos kredittopplysningsbyråene. Mange bedrifter sjekker kredittverdigheten din i forbindelse med opprettelse av kundeforhold, og en betalingsanmerkning kan eksempelvis gjøre det vanskelig å få lån til bolig eller opprette telefonabonnement. Det er derfor viktig at du kontakter oss for en dialog slik at vi sammen kan finne en løsning. Ved innfrielse av saken vil vi slette eventuelle betalingsanmerkninger umiddelbart.

Hvorfor feiler betalingen?
Kontoen din har ikke blitt belastet. Kontakt banken din og prøv igjen ved å logge inn på Mine sider. Kontakt oss for ytterligere spørsmål.

Feilet betaling kan skyldes flere årsaker, de vanligste er:

  • Betalingskortet er utgått
  • Det er ikke tilgjengelige midler på kortet
  • Betalingskortet har blitt sperret av utstederen
  • Betalingsgrensen gjennom bankkort eller Vipps er nådd, og du trenger å re-identifisere deg med BankID i Vipps
  • Betalingen timet ut (dette skjer typisk hvis du ikke bekrefter betalingen i Vipps innen 5 minutter)
  • Hvis man forsøker å trekke mer penger enn hva som er reservert
  • Hvis man forsøker å trekke penger som ikke er reservert først

Ønsker du å gjøre betalingen på en annen måte?
Logg inn hos nettbanken din og foreta en bankoverføring:

Kontonummer: 6003 05 50741

Vennligst spesifiser relevant saksnummer/KID i bankoverføringen slik at vi enklere kan tilordne betalingen til korrekt krav (f eks. navn, fødsels- og personnummer, adresse). Du finner saksnummer ved å logge inn på Mine sider eller i brevet fra PRA Group Norge AS.

Å legge til slike data er frivillig, men det vil fremskynde tilordningen av betalingen til kontoen. Denne informasjonen prosesseres i samvær med vår personvernerklæring.

Ved internasjonale bankoverføringer, vennligst spesifiser følgende BIC/SWIFT-kode: NDEANOKK.